یادداشتهای سید منصوری

یادداشتهای سید جعفر منصوری | کارشناس ارشد علوم سیاسی | خبرنگار

برای آقای روایت و تبیین

برای آقای روایت و تبیین


آقا سیدمرتضی اینبار می‌خواهم برای شما بنویسم. برای شما که با روایت‌ها تبیین می‌کردید؛ وقتی که تبیین کردن مد نبود. برای شما که در میان هزاران شهید، نزدیک‌ترین دوست من هستید.

شما را نمی‌شود در چند جمله تعریف کرد. نسل امروز شاید وقتی نام «آوینی» را می‌شنود، تنها «روایت فتح» را به یاد بیاورد؛ اما قدیمی‌ترها خوب می‌دانند؛ که از سیستان و بلوچستان و بشاگرد گرفته تا بوسنی و هرزگوین، برای ثبت روایت‌های بی‌بدیل خود حضور داشتید.

اصلا مگر می‌شود؛ که شمارا شناخت و عاشق مکتب شما نشد؟ مگر می‌شود «فتح خون» را بخوانی و احساس نکنی که اکنون در صحرای کربلا ایستاده‌ای! و بعد از آن در انتظار عاشورای زمان خودت نباشی؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جعفر منصوری
مرجفون چه کسانی هستند؟

مرجفون چه کسانی هستند؟


‌آذرماه سال ۱۳۹۶ پس از سخنرانی و درس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی، که در بخشی از آن به اراجیف‌گویی آمدنیوز اشاره داشت، کلمه قرآنی مرجفون وارد ادبیات رسانه‌ای ایران شد.

*** اما مرجفون چه کسانی هستند؟

این کلمه وصف حال منافقینی است که بر اساس آیه ۶۰ سوره مبارکه احزاب علیه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام، اراجیف گویی و شایعه سازی می‌کردند.


مرجفون کسانی هستند که با اخبار و شایعات بی اساس و دروغ موجب (ارجاف)، تزلزل و دلهره در جامعه اسلامی می‌شوند و سعی در برهم زدن نظم عمومی دارند. در این آیه تاکید می شود که قلب مرجفون مریض است (وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ)، زیرا از عادات زشت منافقین مدینه این بود که به جبهه نمی‌رفتند امّا در شهر شایعه می‌کردند که مسلمانان شکست خوردند و کفّار پیروز شدند یا پیامبر اسلام(ص) شهید شد، آنان با این اقدام زشت سبب نگرانى مردم می‌شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جعفر منصوری
به جای پاک کردن صورت مسئله‌ها، باید مسئله‌ها را حل کنیم

به جای پاک کردن صورت مسئله‌ها، باید مسئله‌ها را حل کنیم

روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۱ به دلیل یک تصادف سنگین، خودروی من به پارکینگ منتقل شد؛ تا روزهای بیشتری را در ۶ماهه دوم سال از حمل و نقل عمومی برای رسیدن به محل کار استفاده کنم.

پس از یک دهه فعالیت رسانه‌ای و خبری، این تصادف که از نظر زمانی با تحولات سیاسی_اجتماعی ایران همراه شد، قدری در نوع گفت‌و‌گوهای من با دیگران (در موضوعات سیاسی، اجتماعی و ...) تغییر ایجاد کرد.

در اینجا به ریشه اتفاقات کف خیابانی، اعتراضات مردمی و یا نوع برخورد حکومت با معترضین کاری ندارم. موضوعی که اساسا توجه چندانی به آن نشده، این است؛ که ما ایرانی‌ها چقدر کم باهم حرف می‌زنیم و چقدر سخت حرف‌های شخص مخالف خود را تحمل می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل غبارآلود بودن فجازی و عدم فهم دوجانبه این است؛ که ما در فضای حقیقی حرف نمی‌زنیم؛ اما فجازی را به مکانی برای تخلیه افکار خود در زمینه‌های مختلف و از جمله مباحث سیاسی تبدیل کرده‌‎ایم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جعفر منصوری
قرآن و سواد رسانه ای | وظیفه مخاطب در مقابله با  جریانات ناسالم خبری چیست؟

قرآن و سواد رسانه ای | وظیفه مخاطب در مقابله با جریانات ناسالم خبری چیست؟

در آیات بسیاری از قرآن، شناسایی و تحقیق و اطلاع رسانی در مورد خبررسان ها و خبر پراکن های فتنه انگیز تجویز شده است و آن‌ها مصداق فاسق معرفی شده‌اند.


در آیه ششم سوره حجرات آمده: "ای کسانی که ایمان آوردید، اگر فاسقی برای شما خبری آورد، فوری تحقیق کنید؛ مبادا نا آگاهانه به قومی آسیب رسانید، سپس از کرده خود پشیمان شوید."


در این آیه دستور به تحقیق و بررسی در منبع خبر آمده است. چون خبر و خبرنگار با زندگی اجتماعی مردم ارتباط دارند، در اینجا اگر به خاطر حفظ آبرو و احترام افراد تحقیق و بررسی نکنیم، ممکن است جامعه اسلامی در معرض فتنه و آشوب قرار گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جعفر منصوری
تکنیک رسانه‌ای گنجشک در دست

تکنیک رسانه‌ای گنجشک در دست

قلب ما انسان ها کپسولی از احساسات است. از خنده و گریه گرفته، تا خشم و محبت و ... هرکدام یکی از انواع احساسات انسانی هستند؛ که به روش‌های مختلف از خود نشان می‌دهیم.

گردانندگان رسانه های بزرگ جهان به خوبی روی احساسات و عواطف انسانی شناخت دارند؛ و به درستی می‌دانند؛ که چه زمانی باید از آن‌ها سود ببرند. رسانه های فارسی زبان خارجی نیز همیشه می‌خواهند مخاطب را برای مدت طولانی همراه خود نگه‌دارند. به همین دلیل تلاش می‌کنند؛ به احساسات مخاطب احترام بگذارند. به این شگرد در رسانه، تکنیک گنجشک در دست می‌گویند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جعفر منصوری